Onderdelen voor startmotoren en hun vervangingen
In ons laatste artikel hebben we besproken welke functie de startmotor heeft in de motor en welke type startmotoren worden gebruikt in verschillende industrieën. Vandaag bekijken we de startmotoronderdelen en hoe we u kunnen helpen bij het vinden van de juiste onderdelen voor uw motor.
Een belangrijk onderdeel van de startmotor is het anker, het anker zet elektrische stroom om in de noodzakelijke draaibeweging om de motor aan te zetten. Het bestaat uit meerdere wikkelingen die rond een gelamineerde, zachte ijzeren kern – het ankerpakket – zijn gewikkeld. Aan de onderzijde zit een collector (commutator). Het anker wordt aan beide zijden op zijn plaats gehouden door een anker-as. Deze as draait in lagerbussen of in lagers.
Bij BermanTec bieden we ankers aan die passen bij startmotoren van een breed scala aan merken, zoals Bosch, Delco Remy en Prestolite. Deze omvatten ankers van 6V tot 24V, met spiraalvormige of rechte spiebanen en in verschillende lengtes en breedtes.
De spoelen op het anker eindigen in een component genaamd de Collector/Achterschild. Deze bestaat uit kleinere geleidende oppervlakken, waardoor hij op elk moment tijdens de rotatie een elektrische stroom kan ontvangen. Dit ontwerp dient twee doelen: het helpt de rotatiekracht te vergroten en zorgt ervoor dat de rotatie soepel verloopt.
Snel feit: als je een ongewoon geluid hoort, zoals hard klikken of zelfs knarsen, is dit meestal een probleem met je starter.
Op onze website vindt u zowel losse koolborstels, complete koolborstelsets als koolborstelhouders. Koolborstels zijn veer-belast, dit om de kans te verkleinen dat deze het contact met de commutator verliest.
De veldspoel wordt gebruikt om een magnetisch veld op te wekken. Het bestaat uit een spoel van magnetische draden die rondom het anker liggen. Hier vindt u onze veldspoelen. Zoek op merk, lengte, breedte, spanning of toepassing om de veldspoel te vinden die het meest geschikt is voor uw starter.

Snel feit: handslingers waren de meest voorkomende type startmotoren nadat de auto was uitgevonden.
Het startrelais krijgt spanning van de accu om de startmotor in te schakelen. Het bestaat uit twee draadspoelen die rond een beweegbare kern (plunjer) zijn gewikkeld. De meeste startrelais bedienen een gaffel. Deze gaffel schuift naar voren als de plunjer het relais wordt ingetrokken. De gaffel duwt de bendix (startmotor rondsel) naar voren, zodat deze in de starterkrans kan komen. Op dat moment is het anker al aan het draaien en zo ook de bendix. Door deze draaiende beweging over te brengen op de starterkrans wordt er voor gezorgd dat de verbrandingsmotor aanslaat. Zodra de motor is gestart, verliest de spoel van het relais zijn magnetische kracht en veert de plunjer terug naar zijn oorspronkelijke positie.
Bij BermanTec bieden we een breed scala aan startrelais aan. Zie ons volledig relais overzicht hieronder.
Ruim 40 jaar ervaring in de branche stelt ons in staat om onze klanten professioneel te adviseren over de diverse soorten startmotoren of componenten die ze nodig hebben. Wij zijn er trots op dat wij u een zeer korte levertijd kunnen bieden of het nu gaat om originele – of vervangende merken!
Neem vandaag nog contact met ons op, om uw specifieke wensen aan ons te laten weten!